Osuuskauppa Keula lahjoittaa Pidä huolta -keräykseen 10 000 euroa – Lähde sinäkin mukaan!


21.9.2021

Osuuskauppa Keula, Satakunnan Osuuskauppa sekä LähiTapiola Länsi-Suomi mukaan ennätyslaajaan Pidä huolta -kampanjaan nuorten mielenterveyden edistämiseksi

Korona-aika on lisännyt nuorten pahoinvointia ja ahdistuneisuutta. Tämä näkyy matalan kynnyksen mielenterveyspalvelujen ruuhkautumisena paitsi valtakunnallisesti, myös Länsi-Suomessa. Toivon Kärki ry:n ja MIELI ry:n yhteisen Pidä Huolta -hyväntekeväisyyshaasteen avulla kerätään rahaa nuorten mielenterveystyöhön yli 70 suomalaisen artistin voimin. LähiTapiola Länsi-Suomi, Satakunnan Osuuskauppa ja Osuuskauppa Keula liittyvät 30 000 euron lahjoituksella osaksi LähiTapiolan ja S-ryhmän yhteistä puolen miljoonan euron kokonaislahjoitusta. 

Korona-aikana erityisesti nuoret ovat olleet tiukoilla: lähes kaksi kolmesta 18–24-vuotiaasta vastasi kokeneensa uupumusta, masennusta ja jopa ahdistusta MIELI ry:n kyselyssä alkuvuodesta. Esimerkiksi kriisiapuna toimivaan Sekasin-chattiin tuli viime vuonna yli 170 000 yhteydenottoa, joista vain joka viidenteen pystyttiin vastaamaan.

– Nuoret tarvitsevat tukea nyt enemmän kuin koskaan. Sen lisäksi että yhteydenottojen määrä on kasvanut, koronapandemia on lisännyt nuorten huolia ja tuen tarvetta. Nuorten auttamiseksi tarvitaan nyt laajasti sekä matalan kynnyksen apua että jokaisen nuoren mielenterveyttä tukevia toimenpiteitä. Olemme vaikuttuneita ja kiitollisia siitä, että Pidä Huolta -kampanjan artistit ovat nyt uudella tavalla yhdistämässä sekä yritysten että yksityisten voimat nuorten hyväksi, kertoo MIELI ry:n toiminnanjohtaja Sari Aalto-Matturi.

Pidä huolta -kampanjan keskiössä on edesmenneen Pave Maijasen ikonisesta Pidä huolta -kappaleesta toteutettu uusi versio. Mukana on yli 70 suomalaista artistia. Kampanjan lahjoitukset ohjataan lyhentämättöminä nuorten mielenterveystyöhön. Kampanjan mahdollistajina toimivat S-ryhmä ja LähiTapiola lahjoittavat kampanjan alkupääomaksi kokonaisuudessaan 500 000 euroa ja mahdollistavat tuhansien nuorten kohtaamisen matalan kynnyksen mielenterveyspalvelujen piirissä.

– Koko Suomen nuoret tarvitsevat juuri nyt apua enemmän kuin koskaan. Vahvoina ja näkyvinä alueellisina toimijoina haluamme lahjoituksellamme pitää erityisesti toimialueemme nuorista huolta ja auttaa tarjoamaan matalan kynnyksen tukea mahdollisimman monelle sitä tarvitsevalle. Ennaltaehkäisy on parasta kansanterveystyötä ja näihin talkoisiin haluamme haastaa laajalti alueemme ihmiset ja muut yritykset mukaan, sanoo LähiTapiola Länsi-Suomen toimitusjohtaja Pasi Aakula.

– Nuoret tarvitsevat apua ja myönteisiä signaaleja ehkä enemmän kuin koskaan. Meillä suurilla työnantajayrityksillä on korona-ajassa vastuumme, sillä tarjoamme ensimmäisiä työelämäkokemuksia sadoille nuorille ja koululaisille vuosittain. Meidän pitää välittää, kuunnella ja huolehtia näistä nuorista. Kun meille tarjoutui mahdollisuus lähteä mukaan Pidä huolta -kampanjaan, tartuimme siihen välittömästi. Yhdessä meillä on voimaa vaikuttaa nuorten hyvinvointiin, sanovat Satakunnan Osuuskaupan toimitusjohtaja Harri Tuomi ja Osuuskauppa Keulan toimitusjohtaja Mika Marttila.

Kuka tahansa voi osallistua hyväntekeväisyyshaasteeseen lahjoittamalla pidahuolta.fi -sivuston kautta. Lahjoitustuotot ohjataan lyhentämättöminä hyväntekeväisyyteen. Suurin osa lahjoituksista kanavoidaan MIELI ry:n kautta keskustelupalvelu Sekasin-chattiin, jonka kautta tällä hetkellä pystytään auttamaan vaikeissa elämäntilanteissa olevia nuoria. Lahjoitusrahoilla tuetaan myös nuorten mielenterveystaitojen vahvistamistyötä kouluissa.

Hyväntekeväisyyshaaste näkyy ja kuuluu LähiTapiola Länsi-Suomen, Satakunnan Osuuskaupan ja Osuuskauppa Keulan toimipaikoissa ja kanavissa syksyn 2021 ajan. Yritykset kannustavat asiakasomistajiaan ja kumppaneitaan Länsi-Suomessa mukaan kampanjaan.

Nuorten hätä näkyy matalan kynnyksen kriisipalveluissa: 

  • Nuorten matalan kynnyksen kriisiapuun Sekasin-chattiin tuli yli 170 000 yhteydenottoa vuonna 2020, joista vain joka viidenteen pystyttiin vastaamaan. Vuonna 2020 yhteydenottojen määrät ovat kasvoivat noin neljänneksellä.
  • Nuorten Sekasin-chatissa oli tänä vuonna eli 2021 myös kaikkien aikojen kiireisin heinäkuu. Yhteydenottoja tuli 12 000.
  • Sekasin-chatissa on havaittu myös se, että koronapandemia vaikuttaa vakavoittavan nuorten yhteydenottojen aiheita. Aiemmin huonosti voineet nuoret, ovat korona-aikana voineet entistä huonommin. Samalla tavalla yksinäiset nuoret, ovat nyt entistä yksinäisempiä.
  • Sekasin-chatin lisäksi myös Kriisipuhelimeen tulee tällä hetkellä eniten puheluja nuorilta aikuisilta. Yhteydenottojen yleisin syy on yleinen paha olo ja ahdistuneisuus.
  • Erityisesti koronapandemiaan liittyvien rajoitusten takia muuttunut arki on kuormittanut nuoria. Etäkoulu, puuttuvat kaverikontaktit, tulevaisuuden epävarmuus sekä huoli omasta ja läheisten terveydestä on haastanut jaksamista.

Pidä huolta -hyväntekeväisyyshaaste

  • Pidä huolta -hyväntekeväisyyshaaste on ennennäkemättömän artistien, yksityishenkilöiden ja yritysten yhteistyöhanke. Tavoitteena on auttaa nuorten akuuttia mielenterveystyötä.
  • Hyväntekeväisyyshaasteen keskiössä on edesmenneen Pave Maijasen ikonisesta Pidä huolta -kappaleesta toteutettu uusi versio.
  • Mukana kappaleessa on yli 70 suomalaista artistia
  • Kappaleen ovat tuottaneet Jukka Immonen, Antti RZY Riihimäki, Jurek ja Eppu Kosonen.
  • Hankkeen taustalla ovat Toivon Kärki ry:n ja MIELI Suomen Mielenterveys ry. S-ryhmä ja LähiTapiola ovat hyväntekeväisyyshaasteen yhteistyökumppanit ja lahjoittavat kampanjan alkupääomaksi 500 000 euroa.

Kuinka voit lahjoittaa? 

  • Tutustu eri lahjoitustapoihin pidahuolta.fi -sivustolla.
  • Voit lahjoittaa 10 euroa lähettämällä tekstiviestin MIELI numeroon 16499.
  • Myös kuuntelemalla Pidä huolta -kappaletta suoratoistopalveluissa voi auttaa: kappaleen ja musiikkivideon tuottamat suoratoistokorvaukset ohjataan lahjoituspottiin.

Lisätiedot:

Antti-Jussi Vesa, viestintäpäällikkö, LähiTapiola Länsi-Suomi, 041 730 3359

Leena Mettälä, viestintäjohtaja, Satakunnan Osuuskauppa, 029 009 6020

Johanna Sainio, asiakkuus- ja viestintäpäällikkö, Osuuskauppa Keula, 050 348 7502

Jutta Kajander, Viestinnän asiantuntija, MIELI ry, 040 801 4429