Osuuskauppa Keulan vuosikertomus 2022 julkaistu


17.3.2023

Keulalta jälleen hyvä vuosi

Vuosikertomus 2022 luettavissa täältä >>

 Osuuskauppa Keulan vuosi 2022 oli poikkeuksellinen. Koronan helpottumisen myötä Keulassa odoteltiin elämän normalisoitumista, mutta toisin kävi. Ukrainan sota vaikutti oleellisesti osuuskaupankin liiketoimintaan keväästä alkaen. Öljyn markkinahinnan nousu, alkutuotannon ja elintarvikeketjun akuutti kriisi, energiakriisi ja edelleen hintainflaation kiihtyminen ovat vaikuttaneet merkittävästi asiakasomistajiemme arkeen. Vuoden mittaan hintainflaation kiihtyminen niin polttonesteissä kuin ruuassakin nosti Keulan liikevaihtoa. Keulan liikevaihto nousi vuonna 2022 kaikkien aikojen ennätykseen ollen 179 milj.€ (+ 9 % edv.). Bonusta maksettiin myös ennätyksellisen paljon 6,4 milj. € ja keskimäärin Keulan asiakasomistajan saama etu oli 222 €/asiakasomistaja (+ 15 € edv.).

Ruoan hinnannousun S-ryhmä avasi keväällä 2022 oma-aloitteisesti ylimääräiset hintaneuvottelut elintarviketeollisuuden kanssa helpottaakseen elintarvikeketjun kriisiä ja parantaakseen tuottajien sekä elintarviketeollisuuden toimintaedellytyksiä. Näiden neuvottelujen tuloksena S-ryhmästä ohjautui ruokaketjuun yli puoli miljardia euroa lisää rahaa. Osana S-ryhmää Keula oli omalta osaltaan mukana näissä talkoissa. Keulan päivittäistavarakaupan tulos heikkeni yli 700.000 euroa, koska pienensimme omaa katettamme.

Investointien osalta vuosi 2022 oli rauhallisempi kuin edelliset vuodet. Investointien kokonaissumma oli 2,0 milj.€. Suurin osa investoinneista muodostui Sale-ketjun konseptiuudistuksesta. Keula on ensimmäinen osuuskauppa, joka on uudistanut kaikki Sale-myymälänsä uuden konseptin mukaiseksi. Seuraavana suurinvestointina on uuden Eurajoen S-marketin rakentaminen.
Keula onnistui hyvin muokkaamaan omaa toimintaansa markkinoiden muuttuessa. Vuosi 2022 oli menestys Osuuskauppa Keulalle kaikilla mittareilla. Tästä iso kiitos kuuluu Keulan henkilökunnalle, jonka osaaminen on mahdollistanut yrityksen menestymisen.
Kansikuvassa palvelupäällikkö Inga Laaksonen, joka palkittiin 25 vuoden työurasta Keulassa. Lisäksi Ingan luotsaama Keulan S-Pankkiyksikkö palkittiin vuoden parhaasta asiakaskokemuksesta 2022.